Ελαιόλαδο & Ελιές

Γεωπονία Ποικιλίες της ελιάς Συγκομιδή Στο ελαιοτριβείο Ο προορισμός του λαδιού Βιομηχανία Ταξίνομηση και σύσταση του λαδιού Γευσιγνωσία ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΕΣ ΕΛΙΕΣ ΠΟΠ και ΠΓΕ του λαδιού και της ελιάς Βιολογικό λάδι Η νομοθεσία Η ιστορία του λαδίου στην Μεσσηνία Οι Τιμές του Ελαιολάδου

Ελαιόλαδο και υγεία

 

Η μεσογειακή διατροφή θεωρείται από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα ως το πιο υγιεινό μοντέλο διατροφής. Η κατανάλωση μίας διατροφής βασισμένης στα πρότυπα της μεσογειακής δίαιτας έχει βρεθεί ότι συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο για εμφάνιση πολλών ασθενειών.

 

Κύριο συστατικό της μεσογειακής διατροφής είναι το ελαιόλαδο η θρεπτική αξία του οποίου είναι πλέον αναμφισβήτητη. Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση ελαιολάδου σαν μέρος μίας υγιεινής διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής γενικότερα  μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη ή και αντιμετώπιση διαφόρων νοσημάτων.

 

Ποια είναι η σύσταση του ελαιολάδου;

 

Το ελαιόλαδο, και ιδιαίτερα το γνήσιο ΠΟΠ καλαματιανό λάδι, είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά και αντιοξειδωτικά όπως η βιταμίνη Ε καθώς και πολυφαινόλες. Αναλυτικά η σύσταση του ελαιολάδου φαίνεται στον παρακάτω πίνακα (περισσότερα http://www.elies-ladikalamatiano.gr/olive/taxinomesekaisustasetouladiou/composition.html )

ΠΙΝΑΚΑΣ 1: Θρεπτική Ανάλυση Ελαιολάδου

Θρεπτικά Συστατικά  

Σε 100g

Σε

1 κουταλιά της σούπας ή 13.5g

Ενέργεια kcal

884

119

Λίπη

   

Συνολικά g

100

13.5

Κορεσμένα g

13.808

1.864

Μονοακόρεστα  g

72.961

9.850

Πολυακόρεστα  g

10.523

1.421

Φυτικές στερόλες mg

221

30

Βιταμίνες

   

Βιταμίνη E (α-τοκοφερόλη) mg

14.35

1.94

Τοκοφερόλη, β mg

0.11

0.01

Τοκοφερόλη, γ mg

0.83

0.11

Βιταμίνη K mcg

60.2

8.1

Πηγή: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 22 (2009)

Ποια είναι τα πιο σημαντικά οφέλη από την κατανάλωση ελαιολάδου στην υγεία;

 

Πολλές επιστημονικές μελέτες επιβεβαιώνουν την ευεργετική δράση της κατανάλωσης του ελαιολάδου στην ανθρώπινη υγεία.

Καρδιοπροστατευτική δράση

 

Συμβάλλει στη μείωση της κακής (LDL) χοληστερόλης στο αίμα χωρίς να μειώνει την καλή (HDL) χοληστερόλη, έχει αντιθρομβωτική δράση, ενώ πρόσφατες έρευνες δείχνουν  ότι μπορεί να συμβάλλει και στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

 

Ο οργανισμός Food and Drug Administration (FDA) των ΗΠΑ έχει εκδώσει ανακοίνωση με την οποία υποστηρίζει ότι η ημερήσια  κατανάλωση 2 κουταλιών της σούπας ελαιόλαδο μπορεί να συμβάλλει στη μείωση των πιθανοτήτων για εμφάνιση στεφανιαίας νόσου.

 

Μείωση κινδύνου για εμφάνιση καρκίνου

 

Η αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδης δράση του ελαιολάδου φαίνεται να προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου όπως του μαστού και του παχέως εντέρου μέσα από διάφορους μηχανισμούς. Πολλές έρευνες πραγματοποιούνται πάνω στο θέμα αυτό και τα επόμενα χρόνια αναμένεται να μάθουμε περισσότερα σχετικά με τον τρόπο που μπορεί το ελαιόλαδο να προστατεύσει ή και να συμβάλλει στη θεραπεία διαφόρων μορφών  καρκίνου.

 

Αντιγηραντικές ιδιότητες και προστασία από χρόνιες παθήσεις

 

Το ελαιόλαδο χάρη στην πλούσια αντιοξειδωτική του δράση συμβάλλει στη μείωση της δημιουργίας ελεύθερων ριζών, οι οποίες εμπλέκονται στην εξέλιξη διάφορων χρόνιων ασθενειών και στην γήρανση.

 

Ομαλή  λειτουργία του πεπτικού συστήματος

 

Πολλές έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση ελαιολάδου συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος  με διάφορους μηχανισμούς.

 

Βοηθά στο μεταβολισμό της γλυκόζης στους διαβητικούς

 

Έρευνες σε ασθενείς με διαβήτη έχουν δείξει ότι υγιεινά γεύματα τα οποία περιείχαν ελαιόλαδο είχαν καλύτερη επίδραση στα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα από γεύματα που περιείχαν άλλα λίπη ή ήταν πολύ χαμηλά σε λιπαρά.

 

Αναμφισβήτητα η κατανάλωση ελαιολάδου στα πλαίσια μίας ισορροπημένης διατροφής αποτελεί ένα ισχυρό σύμμαχο στην προστασία και στην αντιμετώπιση πολλών ασθενειών.

 

 

Επιμέλεια:

Πηνελόπη Δουβόγιαννη

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος (BSc, Hons, RD)

 www.fitdiet.gr

Copyright (C) 2009 @elies-ladikalamatiano.gr All rights reserved. Σχεδιασμός Ιστοσελίδας:Webico Creative Studios.